Technologie inzetten voor de maatschappij

Door technologie in te zetten, stellen we mensen in staat om actief deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Op die manier gaan we ongelijkheid en sociale uitsluiting tegen.

Hulprobots voor zieke kinderen

Met het project Bondgenoten helpen we kinderen met een langdurige ziekte om contact te houden met hun klasgenoten, familie en vriendjes. Dat gebeurt via een speciale robot: AV1. VodafoneZiggo levert de 4G-connectie hiervoor en leent twintig van deze robots uit aan Nederlandse kinderen, zodat zij niet in een sociaal isolement belanden. Ze hoeven geen les te missen en kunnen zelfs virtueel buitenspelen. De AV1-robot is bedacht door het Noorse bedrijf No Isolation. Stichting Kind en Ziekenhuis ziet erop toe dat we de twintig robots goed verdelen. Op deze manier maakt de Vodafone Foundation een 'Internet of Things'-oplossing bereikbaar voor een grotere groep kinderen.

 

Doelstelling 2020

2019

2018

Aantal 'No Isolation' Robots

25

25

20

Instant network

De Vodafone Foundation stelt met het 'Instant Network'-programma apparatuur en mensen beschikbaar die in rampgebieden een tijdelijk mobiel netwerk opbouwen. Hierdoor is tijdens de hersteloperatie weer communicatie mogelijk voor hulpverleners. Inwoners kunnen met elkaar en de buitenwereld contact maken. De groep vrijwilligers, bestaande uit internationale Vodafone-medewerkers, kwam de afgelopen vijf jaar dertien keer in actie na een ramp. Zij reisden naar Sint Maarten na de orkaan in 2017, richting Nepal na de aardbeving in 2015 en naar de Filipijnen in november 2013 tijdens de tyfoon Haiyan. Medio maart 2019 gingen ze naar Mozambique om de communicatie te herstellen na de verwoestende orkaan Idai.

Trots en tranen na missie rampgebied

Producten voor blinden en slechtzienden

VodafoneZiggo ging in gesprek met slechtzienden om de websites en apps beter toegankelijk te maken voor deze doelgroep. VodafoneZiggo werkte in dit project samen met Bartiméus, een vereniging voor blinden en slechtzienden en Accessibility, het expertisecentrum voor de toegankelijkheid van ICT. Vertegenwoordigers van deze twee organisaties gingen in gesprek met blinden en slechtzienden om uit eerste hand te horen wat moest worden verbeterd. Die inzichten namen de Digital-medewerkers mee in hun productieproces, met als eind resultaat een goed werkende app voor de doelgroep.