Ons portfolio

VodafoneZiggo biedt producten en diensten op het gebied van televisie, breedbandinternet, bellen en mobiel dataverkeer aan consumenten en zakelijke klanten in Nederland.

Combineren van vaste en mobiele diensten

We bouwen continu aan ons vaste en mobiele netwerk en bieden voordelen aan klanten die zowel Ziggo- als Vodafone-producten gebruiken. Onze klanten waarderen de versmelting van vast en mobiel. Zij maken nog steeds met grote tevredenheid gebruik van onze aanbieding voor het afnemen van mobiele en vaste diensten in één pakket (non-stop gratis extra's) – ruim tweeënhalf jaar na de lancering hiervan. We lanceerden de Wifi Back-up Bundel, waarbij we klanten die zowel Ziggo- als Vodafone-producten afnemen, een gratis databundel van 50 megabit geven wanneer hun Ziggo-internetverbinding het tijdelijk niet doet.

We zien dat deze klanten een veel hogere klanttevredenheid hebben en dat het verloop onder deze klanten fors daalde. Dit sterkt ons in de keuze voor onze strategische focus op het combineren van het aanbod van vaste en mobiele diensten.

74% van de Vodafone-klanten besloot ook Ziggo-producten af te nemen en 40% van de Ziggo-klanten nam ook diensten van Vodafone af. Het aantal vaste klanten dat een gecombineerd aanbod afneemt, groeide met 286.000 naar 1,3 miljoen huishoudens. Het aantal mobiele klanten dat een gecombineerd aanbod afneemt, groeide met 541.000 naar 2 miljoen klanten.

Geweldig om te zien dat onze klanten de combinatie van vaste en mobiele producten massaal omarmen en waarderen. In 2019 konden ze bovendien kennismaken met de nieuwe tv-kijkervaring, waarin we de mediabox Next combineren met de populaire Ziggo GO App. Innovatie blijft hoog op de agenda staan.

Marcel de Groot
Executive Director Business-to-Consumer

Mediabox Next en Ziggo GO

Het aantal klanten dat de nieuwe box bestelde, was groter dan verwacht. In de eerste drie maanden na de introductie zijn er meer dan 300.000 stuks uitgeleverd. De Mediabox Next is kleiner en veel gebruiksvriendelijker dan zijn voorgangers. Het apparaat werkt online en heeft daardoor bijvoorbeeld geen harddrive meer nodig om programma's op te nemen. De Mediabox Next biedt een nieuwe kijkervaring: het is mogelijk een programma te kijken op een tv-toestel en daarna met de Ziggo GO-App verder te kijken op een laptop, tablet of smartphone. Klanten kunnen overal tv-programma's kijken, opnemen en terugkijken. Voordat we de Mediabox Net in gebruik namen, hebben we deze uitgebreid getest onder klanten en collega's. Naast een betere kijkervaring verbruikt de nieuwe mediabox minder stroom en is deze is stiller en prettiger in het gebruik. We verpakken de Mediabox Next met minder materialen, die vrijwel allemaal geschikt zijn voor hergebruik. Aanvankelijk wilden we alle klanten een Mediabox Next aanbieden, maar gezien de grote populariteit van deze mediabox en omdat de inkoop en installatie van de Mediabox Next relatief kostbaar is, kozen we voor een andere optie. Klanten met het pakket Internet & TV Max of Internet & TV Giga krijgen een Mediabox Next, overige klanten krijgen een software-update voor hun Horizon mediabox – deze heeft bijna alle functionaliteiten waarover de Mediabox Next ook beschikt.

Entertainment

Onze klanten hebben toegang tot ons ruime assortiment aan entertainment via de Ziggo-mediabox en Ziggo GO. Dat waarderen zij vanwege de grote variatie en kwaliteit. We bieden ruim 170 televisiezenders in het standaardpakket. Klanten die Ziggo Movies & Series (XL) afnemen, ontvangen circa 250 films inclusief documentaires en ruim 70 exclusieve series. Begin 2020 had Ziggo rond de 6000 afleveringen live staan. Een groot deel daarvan komt van HBO (o.a. Game of Thrones, Billions, The Rook en Vikings). Daarnaast hebben deze klanten keus uit 40 extra zenders (o.a. BBC Entertainment, Discovery Science, Love Nature en E! Entertainment).

Game of Thrones heeft met het laatste seizoen alle records gebroken. De epische ontknoping van deze HBO-serie, bleek het best bekeken seizoen ooit. Voor de fans organiseerde Ziggo een finale-vertoning in meer dan 20 Pathé-zalen. Duizenden fans kwamen naar de bioscoop om de slotaflevering samen te beleven.

Ziggo Sport

Ziggo Sport is eigenaar van de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland. De weekendprogrammering bij de races werd ook dit jaar flink uitgebreid: de vrije trainingen en een talkshow op vrijdag, de kwalificatie en de race op zondag met uitgebreide voor- en nabeschouwing vormen het ultieme raceweekend voor de liefhebber. Ook kwamen daar tijdens GP van Oostenrijk en GP van Mexico shows in de Ziggo Dome bij, waar tienduizend klanten de races live konden volgen.

De Grand Prix van Oostenrijk op televisie was de best bekeken Grand Prix van het jaar met in totaal 1,6 miljoen kijkers. Daarnaast kondigde Ziggo aan dat Grand Prix van Zandvoort voor heel Nederland gratis te zien is.

Power promise

Om onze klanten te verzekeren van een goede dataverbinding, boden we ze net als voorgaande jaren de Power Promise. Wij beloven ze dat het wifibereik in hun huis altijd goed is. Nieuwe klanten, klanten die verhuizen en klanten die een andere mediabox of modem krijgen, helpen we met installeren. Met de Wifi Assistant-app kunnen klanten zelf een plattegrond maken die de wifisituatie weergeeft in hun kantoor of woning. De app geeft advies hoe zij hun wifisignaal verbeteren. Onze monteurs installeren een wifibooster als die nodig is om overal in huis optimale wifi te krijgen.

Experience Centre

Het VodafoneZiggo Experience Centre is een speciaal ingerichte ruimte op ons centraal kantoor in Utrecht, waar zakelijke klanten, nieuwe collega's, kinderen van basisscholen en andere stakeholders kennis kunnen maken met ons bedrijf. Hier presenteren we in tekst, beeld en beleving wat VodafoneZiggo doet en waarom. Tijdens interactieve sessies gaan we samen met klanten na waaraan hun organisatie behoefte heeft. We nemen hen mee in de mogelijkheden die VodafoneZiggo te bieden heeft en kijken samen naar de snelle ontwikkelingen nu en in de toekomst. We bepalen samen waar klanten met hun bedrijf heen willen en welke stappen zij moeten nemen om daar te komen. In workshops en klantreizen vertalen we die behoefte naar concrete technologische oplossingen voor hun bedrijf. Nieuwe collega's ervaren hier hoe wij onze klanten centraal stellen in alles wat wij doen. Ook staan we uitgebreid stil bij het doel en de waarden van VodafoneZiggo, onze cultuur en de manier van samenwerken. Kinderen maken we bewust van social media, veilig internet en het belang van privacy. Ook met hen nemen we een kijkje in de toekomst, bijvoorbeeld welke banen er verdwijnen door de digitalisering en welke nieuwe banen er bijkomen.

Vodafone Flex

VodafoneZiggo lanceerde in mei 2019 Vodafone Flex, een nieuw platform waarmee bedrijven binnen 24 uur een veilig en betrouwbaar bedrijfsnetwerk kunnen opzetten. Klanten kunnen alles gemakkelijk en snel zelf regelen. Ze kiezen zelf de gewenste diensten, zoals een thuiswerkmogelijkheid voor hun mensen of supersnelle wifi op de werkplek. Ook bepalen zij zelf de datalimieten.

Ze maken binnen enkele seconden een nieuw medewerkersprofiel aan en zetten een 'pop-up store' op in een dag. Een datalimiet verhogen kan in een minuut. Gebruikers hebben altijd en overal inzicht in de prestaties en het verbruik van hun netwerk. Zij weten bijvoorbeeld precies hoeveel bandbreedte elke individuele applicatie gebruikt en hebben zicht op en controle over het elektriciteits- en dataverbruik.

Omdat Flex efficiënter is dan traditionele netwerksystemen, is het ook veel duurzamer. Bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om alleen overdag veel bandbreedte beschikbaar te stellen en 's avonds en 's nachts de bandbreedte te verlagen. Minder bandbreedte betekent minder stroomverbruik en vice versa.

VodafoneZiggo is de eerste in de markt met dit aanbod en speelt hiermee in op de behoefte van ondernemers aan beheersbaarheid, flexibiliteit en inzicht van hun bedrijfsnetwerk.