Innovatief netwerk
De investeringen in onze netwerken werpen hun vruchten af. Voor het tweede jaar op rij kregen we een 9,6 in het jaarlijkse onderzoek van het Duitse bureau P3, dat de netwerkkwaliteit van de verschillende telecomaanbieders test. Daarmee bleken we een van de beste telecomaanbieders in Europa. Techwebsite Tweakers riep Ziggo in 2019 voor het negende jaar op rij uit als 'beste internetprovider van Nederland'. Onze klanten zijn tevreden met ons en waarderen onze prestaties met goede cijfers.
We blijven investeren om onze kwaliteitsstandaard hoog te houden. Bij de keuzes die we hierbij maken, speelt duurzaamheid een belangrijke rol. We willen jaarlijks 2% efficiënter omgaan met energie, onze CO2-uitstoot substantieel reduceren en meer circulair ondernemen.
GigaNet
Het krachtige vaste en mobiele netwerk van Vodafone en Ziggo heeft sinds 2019 één naam: GigaNet. Hiermee bereiden we ons voor op de digitale toekomst. Dat betekent: hoge snelheden, meer netwerkcapaciteit en ultrakorte responstijden op alle mobiele apparaten. We hebben een state-of-the-art mobiel 4G-netwerk en bouwen verder aan ons netwerk met nieuwe technologie, waarmee onze klanten en onze collega's sneller, makkelijker en flexibeler kunnen werken. GigaNet biedt een infrastructuur die het ons en andere partijen mogelijk maakt nieuwe diensten en toepassingen te ontwikkelen. GigaNet verbindt duizenden Internet of Things-apparaten, zoals lampen, koelkasten, airco's en auto's en zorgt onder meer voor veilige led-straatverlichting en slimme dijkbewaking.
GigaNet – het netwerk van de toekomst
Ziggo levert internet met downloadsnelheden tot 600 Megabit per seconde.
GigaNet biedt downloadsnelheden tot 1 gigabit per seconde in Utrecht en Hilversum (sinds eind 2019) en in de regio Den Haag (vanaf 2020)
Ten minste de helft van de 7,2 miljoen huishoudens die zijn aangesloten op het Ziggo-netwerk, kunnen eind 2020 profiteren van gigabitsnelheden.
Vodafone 4G+ ondersteunt datasnelheden tot 350 Megabit per seconde.
Vodafone biedt het grootste mobiele 4G-netwerk ter wereld.
GigaNet stelt bedrijven in staat slimmer te werken. Door te werken in de cloud en gebruik te maken van toepassingen zoals videobellen, kunnen mensen efficiënter werken en stijgt hun productiviteit.
GigaNet verbindt miljoenen apparaten via Internet of Things (IoT).
In samenwerking met ziekenhuizen ontwikkelt VodafoneZiggo een geïntegreerd netwerk, dat het logistieke proces efficiënter en beter maakt.
VodafoneZiggo biedt het beste van twee werelden. Die kracht komt samen in GigaNet, ons gezamenlijke netwerk. In 2019 begonnen we met de uitrol van supersnel Gigabit-internet (zonder te graven) en de voorbereiding voor de komst van 5G. Laat de toekomst maar komen, wij zijn er klaar voor!
Eben Albertyn
Executive Director Technology
Versimpelen en digitaliseren
Dit jaar zagen we opnieuw de voordelen van het samengaan van Vodafone en Ziggo. We integreerden onze vaste en mobiele netwerken nog verder en verkleinden het aantal datacentra, systemen en diensten – de komende jaren brengen we deze hoeveelheid verder terug.
In 2019 begonnen we met het versimpelen en digitaliseren van onze producten en processen. Dit is – samen met een (drie)dubbele back-up van een deel van onze netwerken – cruciaal om de beschikbaarheid en stabiliteit voortdurend te verbeteren. Sinds april 2019 brengen we het aantal producten gestaag omlaag, zoals de verschillende abonnementsvormen die we kennen. Dit sluit beter aan bij de wensen van onze klanten, die we hiermee beter bedienen. Voor ons wordt het eenvoudiger om deze zaken te beheren. We verbeteren en automatiseren veel van onze processen, zodat de klant meer zelf kan doen op kantoor, thuis of onderweg.
Steeds meer diensten bevinden zich online ofwel in de 'cloud', waardoor ze overal en altijd makkelijk toegankelijk zijn. Het maakt onze klanten minder afhankelijk van apparaten die zij in hun eigen woning of bedrijfspand hebben staan, zoals routers, servers of mediaboxen. Onze monteurs hoeven minder vaak op pad, omdat de apparatuur niet meer op veel verschillende locaties staat, maar op één centrale plek.
We digitaliseren en automatiseren onze diensten. Onze klanten krijgen daardoor steeds meer zelf de touwtjes in handen. Ze hoeven geen contact op te nemen met ons bedrijf om iets gedaan te krijgen. Ze passen zelf hun databundels aan of bestellen online een nieuw abonnement. Een goed voorbeeld hiervan is Vodafone Flex, waarmee bedrijven zelf realtime, zonder vertraging, onder meer de bandbreedte en snelheden van hun netwerk kunnen instellen.
Lees meer over Vodafone Flex in dit jaarverslag.
Vast netwerk
In ons vaste netwerk vervangen we verouderde systemen door nieuwe, die efficiënter omgaan met data en bandbreedte. We verruilden bijvoorbeeld digitale telefooncentrales voor nieuwe spraakplatforms die minder ruimte innemen, minder energie verbruiken en veel gebruiksvriendelijker zijn. We vervingen signaalversterkers in het vaste netwerk. In 2019 trokken we de stekker uit ISDN, een achterhaalde techniek om te bellen, faxen en internetten. Eind 2021 stoppen we met analoge televisie en bieden we volledig digitale televisie aan. De klant krijgt daar beter beeld en meer zenders voor terug. We hebben nu 60% van de analoge aansluitingen afgeschakeld, waarmee we achterlopen op onze planning. In 2020 versnellen we het proces, zodat we onze planning (eind 2021) alsnog halen. De ruimte op de kabel die hiermee beschikbaar komt, gebruiken we voor toekomstige diensten. We benutten die ruimte beter met DOCSIS 3.1. Deze technologie zorgt ervoor dat we onze datacentra efficiënter inzetten en sneller kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen in software en apparatuur.
Mobiel netwerk
We vergroten de capaciteit van ons mobiele netwerk door nieuwe technieken te omarmen. Zoals 5G, dat slimmer omgaat met de beschikbare ruimte op ons netwerk. In februari 2020 schakelen we ons 3G-netwerk definitief uit om ruimte vrij te maken voor sneller en stabieler mobiel internet. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Sinds 2018 attenderen we onze klanten hierop via verschillende kanalen. De bandbreedte die hiermee beschikbaar komt, is onder meer bestemd voor de efficiëntere, snellere en stabielere 4G-frequenties. Intussen is 4G onderdeel van alle nieuwe abonnementen en zijn de toestellen die we aanbieden stuk voor stuk geschikt voor 4G. Daarnaast zetten we vol in op de toekomst van mobiel dataverkeer: 5G. In Groningen, Maastricht en Eindhoven draaien hiermee al kleinschalige proeven.
Gigabitsnelheden
De volgende stap in vaste en mobiel dataverkeer zijn gigabitsnelheden op ons vaste netwerk, met snelheden tot 1 gigabit per seconde. Dat is bijna het tienvoudige van de gemiddelde aansluiting in Nederland. Met 1 gigabit per seconde kunnen klanten vrijwel onbeperkt ultrahoge-resolutie 4K-films en tv-programma's bekijken, zeer grote bestanden downloaden en supersnel gamen.
Op 15 oktober 2019 begonnen we met het aanbieden van gigabitsnelheden aan onze klanten in Utrecht-stad, Vleuten, De Meern en Nieuwegein. Eind november volgde Hilversum. Begin 2020 was het de beurt aan Den Haag en Delft. We gaan in 2020 verder in steden en regio's als Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Eindhoven, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Wageningen. Naast sneller internet is een groot voordeel van het moderniseren van het vaste netwerk dat het stabieler wordt voor alle gebruikers.
2019 | 2018 | |
Dropped call rate (2G, 3G and 4G)) | 0,20% | 0,30% |
Totale dataverbruik mobiel (in Terabyte) | 153,978 | 115,629 |
Totale dataverbruik vast (in Exabyte) | 9,1 | 7,5 |
Beschikbaarheid netwerk vast | 99,83% | 99,85% |
Beschikbaarheid netwerk vast | 99,97% | 99,97% |