Doelen en ambities

Innovatief netwerk

Vodafone is volop bezig om zijn GigaNet geschikt voor 5G te maken. Zo is de kern van het mobiele netwerk ('core-netwerk') al honderd procent klaar voor 5G. Samen met netwerkpartner Ericsson is het bedrijf actief om zijn antennepark stapsgewijs te upgraden door het monteren van 5G apparatuur en het uitbreiden van de benodigde capaciteit.

Vodafone wil 5G zo snel als mogelijk introduceren voor zijn klanten, maar kan in deze fase nog geen concrete mededelingen doen over de timing van de lancering. Naast de genoemde voorbereidingen in het netwerk, spelen hierbij ook andere factoren een rol. Zo zullen in de loop van dit jaar de 700, 1400 en 2100 megahertz frequentiebanden geveild worden en pas vanaf 2022 zijn de 3,5 gigahertz frequenties te gebruiken. Dit laatste houdt verband met de aangekondigde verplaatsing van het satelliet-afluisterstation in het Friese Burum dat gebruik maakt van deze 3,5 gigahertz frequenties.

Duurzaam ondernemen

In 2020 willen we opnieuw minimaal 80% van de oude routers, modems, wifiboosters en mediaboxen innemen om ze gereed te maken voor hergebruik. De overige 20% van de apparaten kunnen we niet upgraden en willen we laten recyclen, zodat uiteindelijk alle oude apparaten een milieuvriendelijke bestemming krijgen.

Onze doelstelling is om de energieconsumptie van ons bedrijf ieder jaar met 2% te laten dalen. Ook in 2020. 100% van de elektriciteit bestaat uit groene (wind)energie.